2010. szeptember 28., kedd

Az első "bevont" tortám



Sógornőm készített korábban szeretteinek, többféle pillecukormázzal bevont tortát. A különböző blogok oldalain, nagyon sok hasonló technikát lehet megismerni. Elsőre azért a bolti marshmallow-t és egyszerű motívumot választottam ;-)
A torta tésztáját a nagypapámtól tanult, jól bevált vizes-piskóta recept szerint készítettem, mivel most csak egy 15 cm átmérőjű formát sütöttem így a recept a következő volt.
Hozzávalók:
3 tojás
6 evőkanál víz
15 dkg cukor
10 dkg liszt
5 dkg kakaó
2 kávéskanál sütőpor
Bekapcsolom a sütőt 180 fokra. A tojások fehérjét keményre felverem. Folyamatos keverés mellett hozzáadom apránként a cukrot, a tojások sárgáját és végül a vizet. Fakanálra váltok és a sütőporos, kakaós, szitált lisztet óvatosan beleforgatom a masszába. Zsírozott/olajozott-lisztezett vagy sütőpapírral bélelt 15 cm-es kapcsos tortaformába teszem. 20-25 percig sütöm (tűpróba). Rácsra téve a formából kivéve kihűtöm.
Mivel a tészta kakaós, ezért vaníliás-vajas krémet készítettem.
6 dl tej
6 púpozott evőkanál liszt
1 tojás sárgája
20 dkg porcukor
25 dkg margarin
1 teáskanál vaníliakivonat (vagy 1 csomag Bourbon vaníliáscukor)
Lassú tűzön, állandó keverés mellett a hozzávalókat sűrűre főztem. A margarint külön habosra kevertem, majd miután az előző "főzet" kihűlt, sima krémmé egyesítettem őket. Négy részre vágtam a tortát, megtöltöttem és kívülről is gondosan bevontam. 3- 4 órát (akár egy éjszakát is) hűtőben tartottam.
A cukros tortabevonót a következőképpen csináltam.
Hozzávalók:
14 dkg fehér pillecukor (Marshmallow) kis darabokra vagdalva, 28 dkg gyári, nagyon finom "szemcséjű" porcukor 2 evőkanál víz, sütőmargarin az olvasztáshoz, az edény vastagon történő kikenéséhez, a gyúráshoz, és nyújtáshoz a kézre, étkezési kukoricakeményítő a gyúráshoz, és nyújtáshoz a munkalap felületére


Elkészítése:
Egy kivajazott üvegtálban (magas falú műanyag is jó) betettem a mikróba a pillecukrot és a vizet (olvadás közben dagad!). Ezt fél percig melegítettem. Megkavartam, újra fél perc. Ezt mindaddig, amíg teljesen fel nem olvadt. Kb. 2-2,5 perc. A kavaró eszközt is jó bevajazni, mert nagyon nyúlik és ragad. A porcukor ¾-ed részét abban a tálban, amelyikben melegítettem, a robotgép dagasztó spiráljával kevertem el. (A spirált is bevajaztam). Majd végül kézzel átgyúrtam a munkalapon, -amikor már nem annyira meleg-, a maradék cukorral, beállítva az állagát. A ragadáselkerülése végett a felületet, a kezünket is alaposan kenjük be margarinnal, és szórjuk meg keményítővel, porcukorral. Pillanatok alatt kész, mire az összes porcukrot felveszi, szépen összeáll, és puha, formálható massza lesz, amelyet jó vékonyra ki tudunk nyújtani. Nyújtáskor a sodrófát is érdemes bekenni margarinnal. Amennyiben a massza nem akarna összeállni, vagy szakadozik, érdemes egy pici vizet adni hozzá, visszatenni pár másodpercre a mikróba, és újra átgyúrni. A massza állagát még meleg állapotában tudjuk megfelelően beállítani. Bőven elegendő egy 26-28 cm átmérőjű torta bevonására, 2,5 mm vastagságban. A felnemhasznált masszát, csomagoljuk be légmentesen folpackba, és tegyük hűtőbe. Később,ha használni szeretnénk 15-20 másodpercre tegyük mikróba és újra gyúrva felhasználható. Ételszínező festékkel színezhetjük (vigyázat a folyadék megváltoztatja az állagot, inkább por színezőt használjunk).
Gyárthatunk belőle motívumokat, virágokat, figurákat. A kész figurákat levegőn hagyjunk megszáradni.
Két adagot csináltam az egyiket narancssárga porral, a másikat kakaóval színeztem. Egy kis darabot újragyúrtam, mert zöld folyékony festékkel színeztem.
A korábbi marcipános "szobrászkodásom"nak köszönhetően,viszonylag egyszerűen sikerült a rózsafejeket és a leveleket megformáznom.
A barna masszát vajas, keményítős munkalapon kinyújtottam, gyors mozdulatokkal a tortára helyeztem, kemény műanyaglap segítségével rásimítottam, a felesleget pizzavágóval távolítottam el. Díszítettem s ez az eredmény! Kedves ismerősömet leptem meg vele, születésnapján. Ízlett mindenkinek!

6 megjegyzés:

  1. Ahhoz képest, hogy a bevonó massza készítésének zömét az én oldalamról másoltad be szinte szó szerint,nyugodt lélekkel írhattál volna hivatkozást is.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Mariam! Ha megnézted, nem szokásom mások receptjeinek lopása. Amikor valamit más blogból idézek mindig kiteszem a hivatkozást is. Jelen esetben a receptet a sógornőmtől kaptam. Az általam meglátogatott oldalakon sem találkoztam ezekkel a mennyiségekkel, s a receptet is a saját tapasztalatom szerint átírva közöltem.

    Szóval, ha azt mondod, hogy "jé ez majdnem olyan, mint az én receptem, nem tennéd ki a hivatkozást?" -Szó nélkül, sőt még elnézést is kérek, de te rögtön támadtál, holott én nem adtam erre okot!

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörű lett, gratulálok :)

    VálaszTörlés
  4. Jutka, köszönöm az elismerést!
    Miner.hu,köszönöm, jelentkezem!

    VálaszTörlés
  5. bizti olyan finom is volt, mint amennyire szép!! ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  6. Nézz be kérlek hozzám, vár egy díj:-))))

    VálaszTörlés